За бутилките и хората

Преди много години, когато бях в осмо-девети клас, с една от двете ми любими Марийки, бяхме избрани от учителката ни по биология за участие в състезание „Водата – извор на живот“ в Бургас и съвсем (не)очаквано след дни на репетиции, пот и сълзи, се представихме феноменално добре и журито ни възнагради с първото място.

Години след тази паметна дата, още изпитвам дълбоко уважение към нейно величество Водата, ценните й качества и най-вече незаменимото й значение за живота на планетата. И тази сутрин спрях кранчето, докато си миех зъбите, предпочетох бърз душ пред дълъг и си напълних еко бутилката с чешмяна вода. Ето още няколко съвета за пестене на ценния ресурс:

За да напиша всичко това и оставащото по темата, ме провокира един материал, който препоръчвам на всеки, за да се замисли за малките неща, които, ако бъдат предприети, биха променили много други след тях. В този материал се говори за чешмяната и бутилираната вода, за това, как сме позабравили, че сядайки в заведение, можем да си поръчаме просто чаша вода, спестявайки на природата тонове пластмаса, а на себе си безсмислено похарчени левчета.

Личният ми опит сочи, че винаги, когато нося бутилката вода със себе си, нямам нужда от закупуване на бутилирана вода, а имайки предвид това, че подобна бутилка се употребява години наред (моята е с трайност 3), то екосъобразното ежедневие е с +1 точка. Откакто имам такава опция за постоянен достъп до вода, започнах да забелязвам всички еднократни бутилки, които хората купуват и разнасят със себе си, които за съжаление са в пъти повече от тези за многократна употреба.

Полезните ефекти от скромната ми инвестиция от 2.50лв. за въпросната бутилка не се изчерпват дотук: вече не е необходимо, когато ходя на събитие, дори и кафене, да си поръчвам вода или нещо за пиене, ако не усещам такава нужда. Едва ли и внасянето на бутилка с чешмяна вода се смята за нарушение на повечето „правила“ в заведенията за невнасяне на напитки отвън. Имах и такъв случай, опитвайки се да вляза на концерт в клуб Алкохол на Каваци, когато умишлено бях изпразнила бутилките, но подробността, че са за многократна употреба ми спести спора с охраната и разделянето с любимата извъндомашна екипировка.

Конкретно по въпроса с чешмяната вода от метариала, който споделих по-горе, имам няколко случки:
Сядайки в кафене най-често си поръчвам фрапе, което винаги допълвам с поне 1 чаша вода. Защото е наистина безумно да си поръчвам цяла бутилка, решавам, че не би било проблем да помоля за чаша вода. Досега това съм го поръчвала в Сандански и София (и Бургас може би, не помня точно), и най-често служителите ме гледат с лека изненада и объркване от сорта на: „Искате да Ви отворим бутилка минерална вода и да Ви я сипем в чашата?“ и „Ама обикновена чешмяна, от чешмата, от крана, там дето мием чинийките…?“.
Аз обаче предпочитам да създам лек дискомфорт у служителите, вместо да си причиня чувство за вина, задето съм „улеснила“ някого, плащайки за чаша вода от бутилка, и си поръчвам просто чаша чешмяна вода. Когато нося със себе си бутилката (гледам да не я забравям, защото усещането да нямаш вода със себе си, когато си жаден, е ужасно), просто отпивам от нея.

За десерт, както един любим преподавател в университета винаги казваше, ще споделя единствената реклама на българска бутилирана вода, която ме е впечатлявала, заради по-глобалния смисъл, заложен в нея, или поне, който аз откривам – Водата като (без)ценност в съществуването на всичко.
11825555_1629099717345227_4076833082024605102_n
Към всеки, стигнал до тук, отправям и своето предизвикателство:
Следващия път си поръчайте като подарък бутилка за многократна употреба  или сами си подарете такава, а на поредния служител в кафенето подарете една минута размисъл, поръчвайки си чаша чешмяна вода! 

* Защото всяка кап(ач)ка има значение!  

Вашият коментар

